Han skrattade åt mobbningen

För någon vecka sedan visade jag min bok för en studentkamrat på universitetet. Han är 30 år och ingen nära vän till mig utan bara en i min klass.

Jag visade min bok om mobbning. Han verkade intresserad först och läste ur den. Jag vet inte om han tänkte på det, men han skrattade högt åt två av texterna. Vad var det han skrattade åt? NÄR är mobbning roligt?

Jag tror att jag vet vad det kan ha varit, jag berättar t.ex om att en lärare fick koskit i sin handväska av några elever. Fortfarande – inte kul någonstans.

Usch.

16 kommentarer

Filed under Bokprojektet, Reflektioner & råd, Upplevelser

16 responses to “Han skrattade åt mobbningen

  1. HEMIMAMMA

    *kramar om*

  2. Maria de Suède

    Jag vet hur det är att mobbas… Bra att fler skriver om mobbning! Tumme

    • Hanna

      Usch, ja vi är många som får vara med om det. Jag hoppas att du lyckats bearbeta det och att du lever ett fint liv idag, *kram*

  3. Northern Light

    Har alla lika roligt… är en bra fråga att ställa i mobbing-sammanhang…blir svaret nej så är det ofta mobbing det handlar om…även om…det var bara på skoj brukar vara elevers favoritkommentar..

  4. knaskorken

    Han kanske är känslomässigt dum? Eller dum på annat sätt? Eller så kanske han känt på mobbing på ett allvarligt sätt och inte kunde hantera det på annat sätt än att skratta?Ja vad vet jag, men jag vet att vi som vet vad mobbing innebär inte skrattar

  5. Lilla Anna

    Alltså.. Jag har varit mobbad i 10 år och vet att det inte finns något att skratta åt när det kommer till mobbning. Samtidigt kan jag förstå att man kan skratta åt enskilda händelser… Innan man hinner tänka efter vad det är man skrattar åt.

    • Hanna

      Jo, alltså, han visste nog inte riktigt hur han skulle reagera kanske – eller vad vet jag. Men en vuxen människa tänker sig för och skrattar inte när man dels visar ett egetn verk och dels visar nåt som är så känsligt. :S

  6. Lilla Anna

    Det kan ju vara så att han inte skrattade för att vara elak… Visst, en vuxen människa ska alltid tänka sig för.. Men en vuxen människa gör inte alltid det.. Ingen vuxen människa gör det alltid. Det är grejen med att vara mänsklig.. Spontana reaktioner är just spontana. Nu menar inte jag att du inte får ta illa upp.. Jag förstår att du gör det.. När man varit mobbad länge blir det någon slags ryggradsinställning.. Man tror att människor menar illa… Jag är själv sån många gånger. Och då är det svårt att vara objektiv.. men när man ser det utifrån är det lättare. Varför inte fråga honom varför han skrattade?Det kanske inte alls är av dom anledningar du tror.Tycker inte att du ska ta illa upp bara. Var stolt över det du gjort, oavsett vilka känslor det framkallar.

  7. Hanna

    Hanna, vet du vilka texter han skrattade åt…..?

    • Hanna

      nej, jag är inte helt säkert. Men jag kan tänka mig att det var typ min text där jag skrev om att några elever la kobajs i en lärares handväska. Eller nåt åt det håller. Saker som är roligt i komedier men inte i verkligheten.

  8. Magnus

    För det första brydde du dig inte om vilka texter han skrattade åtoch för det andra så brydde du dig inte om ens att fråga vad det var i texterna han skrattade åt.Det som var mer intressant för dig var att skriva om din student kamtrat var att ha just skrattade,och inte ta reda på varför han skrattade.Det verkar mer som om du har något personligt emot din student kamratmer än att du tyckte att det så var hemskt att han skrattade.

    • Hanna

      Du har rätt, jag blev så paff att just han skulle skratta så jag visste inte vad jag skulle säga. Situationen var inte sån att jag kände att jag skulle sätta igång och fråga ut honom. Men det är sant, jag skulle förstås ha sagt någonting.Det som skett har skett, och mitt inlägg var en reflektion efteråt. Man kan alltid göra saker bättre. Mitt syfte med inlägget var att berätta om hur en vuxen människa skrattar åt en sådan allvarlig sak. Konsekvensen, min reaktion osv är en annan diskussion anser jag.

  9. KL88

    Du verkar ju vara dum i huvudet, hur kan du bli arg när du inte ens vet vad han skrattade åt?Får folk inte skratta eller vad? du har ju inte någon aning om varför han skrattadeVet han att du sitter här på din blogg och skriver skit om honom?

Kommentera

