Mobbning: 39 skolor = hela Sverige?

Skolverkets rapport fortsätter att skapa starka reaktioner. Jag var nyss inne på Friends sida och läste.

Skolverkets rapport är kritisk, ja. Väldigt kritisk, kanske man skulle kunna beskriva den som. Men är det bara jag som tycker att media såklart nappar på detta och blåser upp det ännu mer? Svt ställer SET mot väggen i en intervju. Friends blir hårt kritiserade och känner sig övertrampade.

Jag tycker att rapportens syfte är bra. Men jag tycker också att man ska vara kritisk till rapporten. 39 skolor får stå till svars för hela Sverige? Fyra skolor hade enligt Friends uppgett att de använde just Friends – och utifrån detta drog forskarna slutsatsen att kompisstödjare generellt sett leder till mer mobbning. Eller har jag missuppfattat? Fyra skolor hade inte fungerande kompisstödjare?

Jag tycker absolut att Friends ska se över sina strategier, men jag är övertygad om att de gör sitt yttersta. Sen att de inte lyckas – det är en annan sak. Men kan det inte vara så att Friends och de andras metoder har många fördelar – så länge de sköts på rätt sätt? Att det är hur skolorna handskas med det i verkligheten (och inte bara i lärarrummet eller i möten ”utåt” med Friends) som ställer till det?

Men media blåser upp och hittar en ny tragedi att hänga upp sig på. Det blir tragiskt ja, när de som kämpar mot mobbning blir kända för att inte funka. Vem ska då jobba med mobbning om ingen gillar dem? Vilka ska vi uppmuntra och uppmärksamma?

Lämna en kommentar

Filed under Reflektioner & råd, Skolans värld

Kommentera

