Kamratstödjare ökar mobbning?

Igår kom Skolverkets rapport från utvärderingen om olika metoder mot mobbning. Åtta program/metoder deltog i utvärderingen tillsammans med elever, personal och andra berörda i 39 olika svenska skolor. Bra att detta gjordes!

Bland annat kritiseras kamratstödjare där rapporten visar att kamratstödjare kan leda till mer mobbning och trakasserier. Att kamratstödjarna får för mycket av de vuxnas anasvar osv. Stackars Friends, vars program utgår mycket från detta. Men det är bra att det finns kritik, Friends tar också till sig kritiken på deras hemsida och menar att barn ska inte vara vuxnas förlängda arm utan ett gott samarbete mellan barn- och vuxenvärlden. Jag tror absolut att det kan funka – om man sköter det på rätt sätt, följer upp och stöttar de kamratstödjare som väljs. De får inte bli offer själva eller lämnade med för stort ansvar.

Synd bara att skolverket inte kan rekommendera nåt program, men samtidigt bra för man måste nog verkligen anpassa till sin egen skola och då kan det vara bra att få stöd från olika håll.

Pedagogiskt material verkade hamna under insatser som inte ger nån effekt alls. Räknas min bok in där? Lite, ja, men rapporten uteslöt inte pedagogiskt material helt utan menade på att det kan fungera vid rätt tillfälle. Jag kommer ändå att satsa på att sprida min bok, för jag tror att boken kan stötta och upplysa många även om den inte ger synliga resultat på en gång.

Läs rapporten på www.skolverket.se

1 kommentar

Filed under Reflektioner & råd, Skolans värld

One response to “Kamratstödjare ökar mobbning?

  1. Björn Hultman

    Klart du ska satsa på boken nu Hanna! Det är ju en helt annan typ av pedagogiskt material. För övrigt var jag inte alls chockad över resultatet, jag har vetat länge att en del program är rent av skadliga att använda. Bra att få dessa saker bevisade!

Kommentera

