Idag såg jag mobbning

Jag sitter på pendeltåget, på väg till universitetet. Två skolklasser kliver på i Upplands Väsby och sätter sig runtom mig. Barnen är i tio-elvaårsåldern och de pratar högt med varandra.

En kille står bredvid tre personer ur paralellklassen, de sitter ned på sina tre platser. Killen säger knappt nånting utan står där och lyssnar bara. De tre på sätena blir irriterade och säger åt honom att gå och sätta sig med sina klasskamerater istället. Han säger att ”Nä, de vill inte ha med mig att göra”. Han ropar på sina klasskamerater som sitter i samma sätesgrupp som jag.  ”Eller hur, visst vill inte ni ha med mig att göra?” ropar han, men han får inget svar, knappt nån verkar lyssna. Inte ens lärarna som sitter hyffsat nära, hör vad som pågår. De sitter i sin egna lilla värld.

Han verkar vara en kille som söker uppmärksamhet. Han retas lite och lägger sig gärna i det de tre andra barnen pratar om. De tre blir mer och mer irriterade. Börjar kalla honom nörd. Säger att ”Kan inte du hoppa av här istället”. ”Hejdå? Vet du vad det betyder?”. Jag tycker mig ana ledsamhet i hans ansikte. Även om han försöker spela tuff, trots att han är ensam, så ser jag att det här är nåt som pågår ofta och nåt som tär på honom. Det är inte ens på skämtnivå, de menar att han inte är välkommen att stå där. Och han försöker desperat.

En liten tjej på sätena bredvid dem hoppar upp och ställer sig vid de tre. Killen som stått upp, ser det och sätter sig på hennes plats. Tjejen som ställt sig upp, får utan problem tränga sig in och SITTA tillsammans med de tre som tidigare nekat killen.

Jag sitter och kokar. Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag ska strax gå av, och har aldrig hamnat i en sådan situation förut. Kan en främling som jag, gå fram till de tre elaka personerna och säga att ”Sådär säger man inte”? Kan jag gå fram till killen och säga nåt? Vad? Vad säger lärarna om jag lägger mig i deras arbete? Vad kan jag säga till lärarna? ”Ni har mobbning bland era barn, och det sker just här. Tänk på det” ? Nej, jag är förvirrad och sitter bara stum. Jag kliver av tåget på samma station som dem, men vågar ändå inte säga nånting.

Hur ska jag göra i såna situationer??

7 kommentarer

Filed under Reflektioner & råd, Upplevelser

7 responses to “Idag såg jag mobbning

  1. sarahmara

    Tumme för ett bra inlägg!! Ibland blir man så ”tagen” att man blir som handlingsförlamad. Men du gjorde inget fel. Lärarna ska ha koll på eleverna, det ingår i deras jobb!./sarahmaraOch kul att hittat en ny bloggare=)

    • Hanna

      Ja, precis så blev det. Jag är jätteengagerad i ämnet, skriver en bok om mobbning osv men ändå, när det väl händer i verkligheten så står jag själv och vet inte hur jag ska göra. Nåt man får öva på!! Ska kolla in din blogg nu 🙂

  2. Björn Hultman

    Grejen är att det alltid finns två alternativ, det ena är att säga själv direkt ifrån, den andra är att gå och prata med läraren. Då kan man förklara vad man nyss såg och att man ser att killen tog åt sig och blev ledsen. Om du hade sagt ifrån hade du kunnat påpeka att det inte är ett acceptabelt beteende, alla har rätt att vara med, dessutom kan man fråga vad eleverna själva skulle tänkt i killens situation. Här kan man också påpeka att det aldrig är offrets fel att den är utsatt.

    • Hanna

      Nej jag vet. Jag kände mig trängd av min egen blyghet och att jag inte visste vilket sätt som var bäst att gå till väga på. Jag skulle nog ha sagt till där när de sa nörd. Gått fram och helt enkelt sagt att så där säger man inte. Eller pratat med lärarna när vi klev av på samma station. Inte ultimat situation dock, de såg stressade ut och kanske inte skulle lyssnat utan tyckt jag var konstig och la mig i deras arbete. De kanske redan vet om vad som sker och jobbar på det, men inte märkte just då. Men absolut, bättre att säga något än inget.

  3. Björn Hultman

    Problemet är ju att ingriper inget tror barn/unga att det är okej att fortsätta.

  4. Carita Liljendahl

    Det kräver mod att lägga sig i men jag tycker man som vuxen ska våga, då man vet att man har rätt.Ungarna kanske skulle ha spottat på dig, kallat dig nåt fult… den risken finns förstås.Men om ingen nånsin reagerar nånstans – vem ska då försvara svaga?Förstår dig ändå helt och säger inte att du gjorde fel, de flesta tänker och reflekterar mycket, vill reagera, men vågar inte eller vet inte hur de ska gå till väga för att inte stöta sig med någon.

  5. Vad trevlig din blogg verkar vara! kommer med all säkerhet att läsa igen! (: Hoppas du har en bra helg =)

Kommentera

